Тема.Річард Бах (нар. 1936). «Чайка Джонатан Лівінгстон». Сюжет твору Р. Баха як філософська метафора людського буття. Алегоричні образи повісті. Втілення прагнення до високої мети в образі Чайки Джонатана.
Мета. Допомогти учням розкрити філософський зміст повісті, формувати аналітико-інтерпретаційні уміння учнів, розвивати навички логічного мислення, вчити висловлювати власну думку, сприяти вихованню вдумливого та уважного читача з прагненнм до самовдосконалення та пізнання світу.
Обладнання. Ілюстрації В.Єрко до повісті-притчі, фрагмент екранізації тексту(1973р.Великобританія), відеозапис поезії Л.Костенко «Крила»( читає Б.Ступка), аудіокнига: Р.Бах "Чайка по имени Джонатан Ливингстон".
Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу
«Невигаданому Чайці-Джонатану
який живе у кожному із нас»
Р.Бах
Матеріали до уроку
І. Організаційний момент
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Учитель. Людина— маленька часточка Всесвіту. Всіма її діями і помислами керує жага пізнання світу. Але одним достатньо знати, де можна знайти більше їжі, щоб існувати. А інші прагнуть постійного вдосконалення своїх можливостей у пізнанні всеосяжної істини, бо, як писав український поет М.Вороний:
Душа бажає скинуть пута.
Що в їх здавен вона закута,
Бажає ширшого простору —
Схопитись і злетіти вгору,
Життя брудне, життя нікчемне
Забути і пізнать надземне.
Все неосяжне — охопити,
Незрозуміле — зрозуміти!
Тож поставим собі за мету "охопити неосяжне" та "зрозуміти незрозуміле", звернувшись до тексту Р.Баха.
Слайд 2. Оголошення теми уроку, мети, робота з епіграфом, постановка проблемного питання -
"Нащо крилатим грунт під ногами?.."(Л.Костенко).
-Що ми розуміємо під поняттям "крилатості"?
-Яке значення має слово "грунт" в даному контексті?
- Яке враження справив на вас твір? - Що ви дізналися про Р.Баха ? Слайд 3.
-Спробуємо знайти в його творі відповіді на запитання, що хвилюють людство не одне століття: чи є межа людській досконалості? Що важливіше для людини -"грунт" під ногами чи "крилатість"?
ІІІ. Актуалізація опорних знань. Літературознавці визначають жанр твору як притчу. Пригадаємо особливості жанру притчі.
-Що ж таке притча?(це повчальна розповідь з історії чи навколишнього життя, мета якої викласти духовні чи моральні істини.Притча - твір з моральною постановою, що містить узагальнений життєвий досвід і покликана допомогти кожному, незалежно од віку, засвоїти певні принципи поведінки, дати ключ до сприйняття книжної мудрості.) В притчі на характери героїв звертається мало уваги, вони є часто неконкретними, можна сказати, навіть абстрактними, повністю залежать од наперед заданої думки. В новітній європейській літературі притча стала одним із засобів вираження морально-філософських роздумів письменника.
-Що ви знаєте про алегорію та алегоричні образи?(Алегорія (грецьк. allegoria, від alios — інший і agoreuo — говорю — інакомовлення) — спосіб двопланового художнього зображення, що грунтується на приховуванні реальних осіб, явищ і предметів під конкретними художніми образами з відповідними асоціаціями з характерними ознаками приховуваного.) - В творах яких жанрів вона зустрічається? Слайд 4.
-Деякі критики називають твір Р. Баха філософською казкою? Чи погодитесь з таким трактуванням? Чому?
-Доведемо, що за жанром цей твір є повістю-притчею.
-Яким є текст за обсягом?(це твір малої форми)
- Про що сюжет?(в основі сюжету - розповідь, історія чайки, сюжет прямолінійний: не забігає наперед, щоб створити драматичне напруження, не повертається назад, щоб повідомити додаткові деталі;)
- Чи дійсно це твір лише про чайок?(насправді - про людей)
-Який головний прийом тут використовує автор?( головний художній прийом – алегорія)
- Однорідним є з міст тексту чи має символічний підтекст? (два плани змісту (I - текстовий - побудований на прямому розумінні фраз, які створюють текст (спроби Чайки опанувати фігури вищого пілотажу, досягти досконалості в польоті та передати свої знання учням ), II - символічний - побудований на символічних значеннях окремих слів.);
- Розглянемо композицію твору. Яка будова твору? (3 частини і епіграф)
- Яку роль грає в тексті авторський епіграф?( «Невигаданому Чайці-Джонатану, який живе у кожному із нас» ) Про що він спонукає задуматися?
Розглянемо І частину.
ІV. Аналітико-інтерпретаційна діяльність учнів. Читання фрагменту тексту : (або прослуховування фрагменту з аудіокниги)
Був ранок, і золоті промені сонця вигравали на легких хвилях тихого моря. Десь за милю від берега закинув сіті рибальський човен, і звістка про це вмить долетіла до Зграї, що чекала сніданку. Ще мить — і тисячі чайок злетілися до човна, щоб вибороти собі якусь поживу. Новий день приніс нові клопоти.
А далеко від усіх, далеко від рибальського човна і від берега, вправлявся в польоті самотній птах — чайка Джонатан Лівінгстон. Він злетів на сто футів угору, опустив свої перетинчасті лапи, задер дзьоба, випростав уперед зігнуті крила і, хоч як це було боляче, силувався втримати їх у такому положенні. Випростані крила обтяжували рух, і він летів усе повільніше, поки шепіт вітру не стих у його вухах, а океан унизу не застиг на місці. Тоді він примружив очі, затамував подих і весь наструнчився в болісному зусиллі — ще трохи... на один дюйм... зігнути крила... Пір'я в нього стало дибки, він закляк у повітрі і впав. Чайки, як ви знаєте, ніколи не діють нерішуче і не зупиняються в польоті. Спинитися на льоту — це для чайки страшний сором, просто ганьба!
Але Джонатан Лівінгстон — який без тіні сорому знову й знову вигинав напружені крила, щоб летіти все повільніше, а потім спинитися на місці, — був незвичайним птахом.
Більшість чайок не завдають собі клопоту, аби дізнатися щось про політ, — хіба що найнеобхідніше: як долетіти від берега до їжі та повернутися назад. Для більшості чайок головне — їжа, а не політ. А для цієї чайки політ був важливішим за їжу. Джонатан Лівінгстон над усе любив літати.
-З якими образами знайомить нас автор на початку тексту?
- Що у них спільного, а що відмінного? Зачитайте .
- Який художній засіб використовує автор, зображуючи Зграю та Самотню чайку ? (Система образів побудована на антитезі двох образів: сірої Стаї та Джонатана з його сімома учнями .)
Слайд 5.Погляньте на ілюстрації В.Єрка до цього епізоду. Чи відповідають вони текстові твору?
-Чому художних зображує персонажів не у вигляді птахів, а в образах людей з крилами. То ж чи є дійсно малюнки В.Єрка ілюстраціями до твору. ( так, це ілюстрації до підтексту)
-Як називається такий художній засіб зображення персонажів у творі?(алегорія)
- Чи однакові персонажі на цих ілюстраціях?(Зовні так, але різні за характерами , родом занять , поглядами, діями)
-Що можна сказати про їх життя? Підтвердіть це словами з тексту.
-Що відрізняє Джонатана від птахів із зграї?
-Переглянемофрагмент екранізації.
-Чи легко даються Джонатанові знання?
- Чи передав режисер хвилювання чайки під час польоту?
- В які моменти фільму ви відчували себе на місці чайки? У чому проявилась майстерність режисера? Як йому це вдалося зробити?
-Які почуття крають його душу?
- Чи кориться він долі простої чайки?
- Дослідимо за текстом, які завдання ставить перед собою герой? І яких рекордів він досягає?( учні зачитують вдома підготовлені результати досліджень у вигляді графіка функції, на якому зазначено досягнення Джонатана у показниках швидкості, висоти і глибини)
-Як відноситься зграя до його досягнень? (епізод «коло ганьби»)
Тим часом Зграя збиралася на Велику Раду; та коли він приземлився, то побачив, що всі нібито чогось чекають. Так воно й було — чекали на нього.
— Чайко Джонатане Лівінгстон! Стань у середину!
Слова Старійшини звучали дуже врочисто. Виклик усередину кола означав чи страшну ганьбу, чи то найвищу шану. Коло Пошани — це честь, якої зазнали хіба що найславніші з ватажків. «Так, звісно, — подумав Джонатан, — сьогодні вранці вони бачили мій Прорив! Та мені не треба ніякої пошани. Я не хочу бути ватажком. Я тільки хочу поділитися тим, що відкрив, показати, який простір відкривається перед нами!» Він ступив уперед.
— Джонатане Лівінгстон, — мовив Старійшина, — стань перед очі твоїх товаришів, у Коло Ганьби!
Його наче вдарили дошкою. Коліна в нього ослабли, пір’я обвисло, у вухах зашуміло. У Коло Ганьби? Це неможливо! Прорив! Вони не розуміють! Вони помиляються, вони помиляються!
— ...За своє неподобне легкодумство, — гудів урочистий голос, — за те, що спаплюжив гідність і звичаї Народу Чайок...Виклик у Коло Ганьби означав, що його виженуть зі Зграї, засудять до самотнього життя на Далеких Скелях.
— ...Настане день, Джонатане Лівінгстон, і ти зрозумієш, що легкодумство тебе занапастило. Життя — це незбагненна таємниця, і нам досить знати одне: ми вкинуті до цього світу, щоб їсти і лишатися живими, поки зможемо.
Чайки ніколи не суперечать Великій Раді, та Джонатан усе-таки насмілився подати голос.
— Легкодумство? Браття мої! — вигукнув він. — Хто думає серйозніше, ніж чайка, що осягає сенс життя, його найвищу ціль? Ми тисячу років животіли заради того, щоб шукати риб’ячі голови, але ж тепер нам справді є для чого жити — щоб учитися, відкривати нове, бути вільними! Дайте мені тільки спробувати, дозвольте показати вам, чого я навчився...Зграя наче скам'яніла.
— Ти нам більш не брат, — нарешті промовили чайки одна по одній, а потім з поважним виглядом затулили собі вуха і повернулися до нього спинами.
- Розглянемо ілюстрацію В.Єрка до цього епізоду. Чи вдалося художнику передати дух ситуації і почуття Джонатана? Яку роль зіграла тут композиція ілюстрації? Слайд 6.
-Чи підтримують його батьки?
- Як веде він себе, коли терпить поразку? Зачитайте.
- Чому зграя робить його вигнанцем? Як закінчується І частина?( Перша частина зображує духовне пробудження незвичайної істоти, яка прагне змінити своє життя та не вдовольняється подіями буденного життя. Всі його дії не тільки не отримали підтримку Стаї, а й призвели до нерозуміння і вигнання. З відмовою від усього старого Джонатан закінчує своє земне існування.)
-Яким є час і простір в тексті?Де і коли відбуваються події? (події не визначені ні хронологічно, ні територіально: всі польоти проходять над якимось морем, тут і зараз);
-Чому автор не конкретизує час і місце?
— Невже взагалі немає такого місця — небеса?
— Ні, Джонатане, такого місця немає. Небеса — не місце і не час. Небеса — це досконалість. Що символізують небеса в другій частині?
-Що допомагають небеса зрозуміти Джонатанові?(Небеса допомагають Джонатану зрозуміти головне: «Я створений довершеним, мої можливості безмежні.,.» .. Досконало опанувавши техніку польоту, він підготував себе для злету в небеса, тобто для пізнання доброти та любові .)
- Для чого автор вводить в другу частину історію Флетчера? -Що вона нагадує? (Історія земної чайки Флетчера Лінда, - це історія земного життя Джонатана,Флетчер надмірно самовпевнений. Але головне він знаходить вчителя, який допомогає йому зробити крок вперед .)
Вчитель. Дослідники творчості Р.Баха вказують на те, що у творі втілені філософські ідеї різних релігій: індуїзму, буддизму та елементи християнства.. Ознайомимось з деякими поняттями і спробуємо знайти їх втілення в притчі. Слайди 7,8
Число «8» - Джонатан і 7 учнів - відображення восьми заповідей буддійського образу життя - благого восьмеричного шляху.
-Як вісім заповідей восьмеричного шляху знаходять свої втілення в образі Джонатана?
Для філософії будизму характерними є також поняття карми, реінкарнації, знаходження учителя - гуру.
-Як пов"язані ці поняття з текстом ?
-Що ми можемо сказати про індивідуалізацію образів? Детально чи схематично вони зображені?(Образи мало індивідуалізовані, намальовані дуже схематично.
-Узагальнимо шлях усіх чайок-вигнанців і покажемо , що у них спільного.
У них однапристрасть - політ, одна доля:вигнання із Стаї - знаходження вчителя (гуру)- наполеглива праця - просвітлення (розуміння істини) - досягнення досконалості
-Коли у чайок з'являються імена.?(Дуже важлива деталь, що чайки здобувають ім'я та прізвище тільки тоді, коли стають вигнанцями,коли Стая проганяє їх, бо саме в цей момент вони здобувають свою індивідуальність і безсмертну душу)
Вчитель. Третя частина побудована на виявленні істинного розуміння суті польоту, що призводить до опозиції: учні - вчитель. Автор звертає увагу на те, що різниця між вчителем та учнем не велика, бо в головному їх інтереси спільні - вони вирішили розірвати кайдани, які їх з'єднують з повсякденною одноманітністю.
-Розглянемо ілюстрації Слайди 9,10.
-Як зображена краса польоту Чайок в різних видах мистецтва?
- Чому, не зважаючи на вигнання та образи, Джонатан все ж повертається до зграї? Що він зрозумів?Зачитайте.(він пізнав справжнє почуття любові)
Таким чином, композиція твору, яка складається з трьох частин, відображає
три ступені духовного вдосконалення Джонатана Лівінгстона:
-усвідомлення істини, ідеї свободи;
-досягнення досконалості;
- прагнення поділитися знанням вищої істини з учнями, щоб вони також втілили її в життя.Слайд 11.
-Чи є в тексті повчання і в яких рядках воно виражене? (наявність моралі) філософський зміст дуже глибокий і має бути розгаданий читачем, і кожен читач може зрозуміти його по-своєму і винести для себе певні уроки: самовдосконалення, любові, доброти, пізнання тощо...
Повернемося до епіграфу та проблемного питання.
-То що ж хотів автор нам сказати в епіграфі до тексту?
-Щоб ви відповіли на запитання Л.Костенко «Нащо крилатим грунт під ногами?..
Висновок. Оповідання «Чайка Джонатан Лівінгстон» принесла своєму авторові світову популярність і любов читачів різних країн. Він став символом безмежних можливостей того, хто вміє мріяти, вірить у досконалість і любить життя. І хоч людина не має крил, як чайка, але почуття крилатості - постійного самовдосконалення, прагнення до високої мети – це і є справжній сенс життя. Це стверджує і відома українська поетеса Ліна Костенко у вірші «Крила» (відеозапис. Читає Б.Ступка)
V. Оцінювання учнів.
VІ.Домашнє завдання Слайд 12.
1.Написати твір-мініатюру: «Чи живе в моїм серці чайка?» (для всіх учнів)
1. Дослідити за текстом вплив на образ Джонатана філософії буддизму .
2. Знайти у тексті християнські мотиви. (2 і 3-завдання за вибором)
Література
1. Бах. Р. Чайка Джонатан Лівінгстон / Р. Бах ; пер. з англ. Д. О. Радієнко. - Х. : Фоліо, 2007. - 126 с.