Сайт учителя  зарубіжної  літератури   та  художньої культури

 Добровольської Ольги Вікторівни





Електронна адреса:  olga.dobrovolska.65@mail.ru

Вітаю Вас Гість | RSS Головна | Каталог файлів | Реєстрація | Вхід

Меню сайту

Категорії розділу
Мої файли [22]
Творча лабораторія [27]

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 26

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Фахові  журнали та сайти







            











Всеукраїнський



Головна » Файли » Мої файли

Матеріали до уроку за притчею Р. Баха "Чайка Джонатан Лівінгстон"(8 клас)
[ Викачати з сервера (34.7 Kb) ] 10.04.2016, 12:41

Тема. Річард Бах (нар. 1936). «Чайка Джонатан Лівінгстон».  Сюжет твору Р. Баха як філософська метафора людського буття. Алегоричні образи повісті. Втілення прагнення до високої мети в образі Чайки Джонатана.

Мета. Допомогти учням розкрити філософський зміст  повісті, формувати  аналітико-інтерпретаційні уміння учнів, розвивати навички логічного мислення, вчити висловлювати власну думку, сприяти вихованню  вдумливого та уважного читача з прагненнм до  самовдосконалення та пізнання світу.

Обладнання. Ілюстрації В.Єрко до повісті-притчі, фрагмент екранізації тексту(1973р.Великобританія), відеозапис поезії Л.Костенко «Крила»( читає Б.Ступка), аудіокнига: Р.Бах "Чайка по имени Джонатан Ливингстон".

Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу

«Невигаданому Чайці-Джонатану

який живе у кожному із нас»

Р.Бах

Матеріали до  уроку

 І. Організаційний  момент

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

УчительЛюдина— маленька часточка Всесвіту. Всіма  її діями і помислами керує жага пізнання світу. Але одним достатньо знати, де можна знайти більше їжі, щоб існувати. А інші   прагнуть постійного вдосконалення своїх можливостей у пізнанні  всеосяжної істини, бо, як писав український поет М.Вороний:

Душа бажає скинуть пута.

Що в їх здавен вона закута,

Бажає ширшого простору —

Схопитись і злетіти вгору,

Життя брудне, життя нікчемне

Забути і пізнать надземне.

Все неосяжне — охопити,

Незрозуміле — зрозуміти!

Тож поставим собі за мету "охопити неосяжне" та "зрозуміти незрозуміле", звернувшись до тексту Р.Баха.

Слайд 2 Оголошення  теми уроку, мети, робота з епіграфом, постановка проблемного питання -

"Нащо крилатим грунт  під ногами?.."(Л.Костенко). 

-Що ми розуміємо під поняттям "крилатості"?

-Яке значення має слово "грунт" в даному контексті?   

                                                 тема

- Яке враження справив на вас твір?     - Що ви дізналися про Р.Баха ?  Слайд 3.

-Спробуємо знайти в його творі відповіді на запитання, що хвилюють людство не одне століття: чи є межа людській досконалості?  Що важливіше для людини -"грунт" під ногами чи "крилатість"?

ІІІ. Актуалізація опорних знань. Літературознавці визначають жанр твору як притчу. Пригадаємо особливості жанру притчі.

-Що ж таке притча? (це повчальна розповідь з історії чи навколишнього життя, мета якої викласти духовні чи моральні істини. Притча - твір з моральною постановою, що міс­тить узагальнений життєвий досвід і покликана допомогти кожному, незалежно од віку, засвоїти певні принципи пове­дінки, дати ключ до сприйняття книжної мудрості.) В притчі на характери героїв звертається мало уваги, вони є часто неконкретними, можна сказати, навіть абстрактними, повністю залежать од наперед заданої думки. В новітній європейській літературі притча стала одним із засобів вираження морально-філософських роздумів письменника.

-Що ви знаєте про алегорію  та алегоричні образи? (Алегорія (грецьк. allegoria, від alios — інший і agoreuo — говорю — інакомовлення) — спосіб двопланового художнього зображення, що грунтується на приховуванні реальних осіб, явищ і предметів під конкретними художніми образами з відповідними асоціаціями з характерними ознаками приховуваного.)                                                              - В творах яких жанрів вона зустрічається? Слайд 4.

-Деякі критики    називають твір Р. Баха філософською казкою? Чи погодитесь з таким трактуванням? Чому?

-Доведемо, що за жанром цей твір є повістю-притчею.

- Яким є текст за обсягом?(це твір малої форми)

- Про що сюжет?(в основі сюжету - розповідь, історія чайки, сюжет прямолінійний: не забігає наперед, щоб створити драматичне напруження, не повертається назад, щоб повідомити додаткові деталі;)

- Чи дійсно це твір лише про чайок?(насправді -  про людей)

-Який головний прийом тут використовує автор?( головний художній прийом – алегорія)

- Однорідним  є  з міст тексту чи має символічний підтекст?  (два плани змісту (I - текстовий - побудований на прямому розумінні фраз, які створюють текст (спроби Чайки опанувати фігури вищого пілотажу, досягти досконалості в польоті та передати свої знання учням ), II - символічний - побудований на символічних значеннях окремих слів.);

- Розглянемо композицію твору. Яка будова твору? (3 частини і епіграф)

- Яку роль грає в тексті  авторський  епіграф?( «Невигаданому Чайці-Джонатану, який живе у кожному із нас» ) Про що він  спонукає задуматися?

Розглянемо І частину.                                                

ІV.  Аналітико-інтерпретаційна діяльність учнів. Читання фрагменту тексту  :                                                                           (або прослуховування фрагменту з аудіокниги)

      Був ранок, і золоті промені сонця вигравали на легких хвилях тихого моря. Десь за милю від берега закинув сіті рибальський човен, і звістка про це вмить долетіла до Зграї, що чекала сніданку. Ще мить — і тисячі чайок злетілися до човна, щоб вибороти собі якусь поживу. Новий день приніс нові клопоти.

А далеко від усіх, далеко від рибальського човна і від берега, вправлявся в польоті самотній птах — чайка Джонатан Лівінгстон. Він злетів на сто футів угору, опустив свої перетинчасті лапи, задер дзьоба, випростав уперед зігнуті крила і, хоч як це було боляче, силувався втримати їх у такому положенні. Випростані крила обтяжували рух, і він летів усе повільніше, поки шепіт вітру не стих у його вухах, а океан унизу не застиг на місці. Тоді він примружив очі, затамував подих і весь наструнчився в болісному зусиллі — ще трохи... на один дюйм... зігнути крила... Пір'я в нього стало дибки, він закляк у повітрі і впав. Чайки, як ви знаєте, ніколи не діють нерішуче і не зупиняються в польоті. Спинитися на льоту — це для чайки страшний сором, просто ганьба!

Але Джонатан Лівінгстон — який без тіні сорому знову й знову вигинав напружені крила, щоб летіти все повільніше, а потім спинитися на місці, — був незвичайним птахом.

Більшість чайок не завдають собі клопоту, аби дізнатися щось про політ, — хіба що найнеобхідніше: як долетіти від берега до їжі та повернутися назад. Для більшості чайок головне — їжа, а не політ. А для цієї чайки політ був важливішим за їжу. Джонатан Лівінгстон над усе любив літати.

-З якими    образами знайомить нас автор на початку тексту?

- Що у них спільного, а що відмінного? Зачитайте .

- Який художній  засіб використовує автор, зображуючи Зграю та Самотню чайку ? (Система образів побудована на антитезі двох образів: сірої Стаї  та Джонатана з його сімома учнями .)

Слайд 5. Погляньте на ілюстрації В.Єрка до цього епізоду. Чи відповідають вони текстові твору?

-Чому художних зображує  персонажів не у вигляді птахів, а в образах людей з крилами.  То ж чи є дійсно малюнки В.Єрка ілюстраціями до твору. ( так, це ілюстрації  до підтексту)

-Як називається   такий  художній засіб зображення персонажів у творі?(алегорія)

- Чи однакові персонажі на цих ілюстраціях?  (Зовні так, але різні за характерами , родом занять , поглядами, діями)

-Що можна сказати про їх життя? Підтвердіть це словами з тексту.

-Що відрізняє Джонатана від птахів із зграї?

-Переглянемо фрагмент екранізації.

 

                                           

-Чи  легко  даються Джонатанові знання?

- Чи передав  режисер  хвилювання чайки під час польоту?

- В які моменти фільму ви відчували себе на місці чайки? У чому проявилась майстерність режисера? Як йому це вдалося зробити?

-Які почуття крають його душу?

 - Чи  кориться він долі простої чайки?

- Дослідимо за текстом, які завдання ставить перед собою герой? І яких рекордів він досягає?( учні зачитують вдома підготовлені результати досліджень у вигляді графіка функції, на якому зазначено досягнення Джонатана у показниках швидкості, висоти і глибини)

-Як відноситься зграя до його досягнень? (епізод «коло ганьби»)

Тим часом Зграя збиралася на Велику Раду; та коли він приземлився, то побачив, що всі нібито чогось чекають. Так воно й було — чекали на нього.

— Чайко Джонатане Лівінгстон! Стань у середину!

Слова Старійшини звучали дуже врочисто. Виклик усередину кола означав чи страшну ганьбу, чи то найвищу шану. Коло Пошани — це честь, якої зазнали хіба що найславніші з ватажків. «Так, звісно, — подумав Джонатан, — сьогодні вранці вони бачили мій Прорив! Та мені не треба ніякої пошани. Я не хочу бути ватажком. Я тільки хочу поділитися тим, що відкрив, показати, який простір відкривається перед нами!» Він ступив уперед.

— Джонатане Лівінгстон, — мовив Старійшина, — стань перед очі твоїх товаришів, у Коло Ганьби!

Його наче вдарили дошкою. Коліна в нього ослабли, пір’я обвисло, у вухах зашуміло. У Коло Ганьби? Це неможливо! Прорив! Вони не розуміють! Вони помиляються, вони помиляються!

— ...За своє неподобне легкодумство, — гудів урочистий голос, — за те, що спаплюжив гідність і звичаї Народу Чайок...Виклик у Коло Ганьби означав, що його виженуть зі Зграї, засудять до самотнього життя на Далеких Скелях.

— ...Настане день, Джонатане Лівінгстон, і ти зрозумієш, що легкодумство тебе занапастило. Життя — це незбагненна таємниця, і нам досить знати одне: ми вкинуті до цього світу, щоб їсти і лишатися живими, поки зможемо.

Чайки ніколи не суперечать Великій Раді, та Джонатан усе-таки насмілився подати голос.

— Легкодумство? Браття мої! — вигукнув він. — Хто думає серйозніше, ніж чайка, що осягає сенс життя, його найвищу ціль? Ми тисячу років животіли заради того, щоб шукати риб’ячі голови, але ж тепер нам справді є для чого жити — щоб учитися, відкривати нове, бути вільними! Дайте мені тільки спробувати, дозвольте показати вам, чого я навчився...Зграя наче скам'яніла.

— Ти нам більш не брат, — нарешті промовили чайки одна по одній, а потім з поважним виглядом затулили собі вуха і повернулися до нього спинами.

- Розглянемо ілюстрацію В.Єрка до цього епізоду. Чи вдалося художнику передати дух ситуації і почуття Джонатана? Яку роль зіграла тут композиція ілюстрації? Слайд 6.

-Чи підтримують його батьки?

- Як веде він себе, коли терпить поразку? Зачитайте.

- Чому зграя робить його вигнанцем? Як  закінчується І частина?( Перша частина зображує духовне пробудження незвичайної істоти, яка прагне змінити своє життя та не вдовольняється подіями буденного життя. Всі його дії не тільки не отримали підтримку Стаї, а й призвели до нерозуміння і вигнання. З відмовою від усього старого Джонатан закінчує своє земне існування.)

- Яким є час і простір в тексті? Де і коли відбуваються події? (події не визначені ні хронологічно, ні територіально: всі польоти проходять над якимось морем, тут і зараз);

-Чому автор не конкретизує час і місце?

     — Невже взагалі немає такого місця — небеса?

— Ні, Джонатане, такого місця немає. Небеса — не місце і не час. Небеса — це досконалість. Що символізують небеса в другій частині?

-Що допомагають небеса зрозуміти Джонатанові? (Небеса допомагають Джонатану зрозуміти головне: «Я створений довершеним, мої можливості безмежні.,.» .. Досконало опанувавши техніку польоту, він підготував себе для злету  в небеса, тобто  для пізнання  доброти та любові .)

- Для чого автор вводить в другу частину історію Флетчера? -Що вона нагадує? (Історія земної чайки Флетчера Лінда,  - це історія земного життя Джонатана,Флетчер надмірно самовпевнений. Але головне він знаходить вчителя, який допомогає йому зробити крок вперед .)

Вчитель. Дослідники творчості Р.Баха вказують на те, що у  творі втілені філософські ідеї різних релігій: індуїзму, буддизму та елементи християнства.. Ознайомимось з деякими поняттями і спробуємо знайти їх втілення в  притчі. Слайди  7,8

Число  «8» - Джонатан і 7 учнів - відображення восьми заповідей буддійського образу життя - благого восьмеричного шляху.

-Як вісім заповідей  восьмеричного шляху знаходять свої втілення в образі  Джонатана?

Для філософії будизму характерними є також  поняття карми, реінкарнації, знаходження учителя - гуру. 

-Як пов"язані ці поняття з текстом ?

-Що ми можемо сказати про індивідуалізацію образів? Детально чи схематично вони зображені?(Образи мало індивідуалізовані, намальовані дуже схематично.

-Узагальнимо шлях  усіх чайок-вигнанців  і покажемо , що у них спільного.

У них одна пристрасть - політ, одна доля: вигнання із Стаї - знаходження вчителя (гуру)- наполеглива праця  - просвітлення (розуміння істини) - досягнення досконалості

-Коли у чайок з'являються імена.?(Дуже важлива деталь, що чайки здобувають ім'я та прізвище тільки тоді, коли стають вигнанцями, коли Стая проганяє їх, бо саме в цей момент вони здобувають свою індивідуальність і безсмертну душу)

Вчитель. Третя частина побудована на виявленні істинного розуміння суті польоту, що призводить до опозиції: учні - вчитель. Автор звертає увагу на те, що різниця між вчителем та учнем не велика, бо в головному їх інтереси спільні - вони вирішили розірвати кайдани, які їх з'єднують з повсякденною одноманітністю.

-Розглянемо ілюстрації Слайди 9,10.

-Як зображена краса польоту Чайок в різних видах мистецтва?

- Чому, не зважаючи на вигнання та образи, Джонатан все ж повертається до зграї? Що він зрозумів? Зачитайте.(він пізнав справжнє почуття любові)

Таким чином, композиція твору, яка складається з трьох частин, відображає

три ступені духовного вдосконалення Джонатана Лівінгстона:

-усвідомлення істини, ідеї свободи;

-досягнення досконалості;

- прагнення поділитися знанням вищої істини з учнями, щоб вони також втілили її в життя. Слайд 11.

-Чи є в тексті повчання і в яких рядках воно виражене? (наявність моралі)  філософський  зміст дуже глибокий і має бути розгаданий читачем, і кожен читач може зрозуміти його по-своєму і винести для себе певні уроки: самовдосконалення,  любові,  доброти,  пізнання тощо...   

Повернемося до епіграфу та проблемного питання.

-То що ж хотів автор нам   сказати в епіграфі до тексту?

-Щоб ви відповіли на запитання Л.Костенко  «Нащо крилатим грунт  під ногами?..  

Висновок. Оповідання «Чайка Джонатан Лівінгстон» принесла своєму авторові світову популярність і  любов читачів  різних країн. Він став символом безмежних можливостей того, хто вміє мріяти, вірить у досконалість і любить життя. І хоч людина не має крил, як чайка, але почуття крилатості - постійного самовдосконалення, прагнення до високої мети – це і є справжній сенс життя. Це стверджує і відома українська поетеса Ліна Костенко у вірші  «Крила» (відеозапис. Читає Б.Ступка)

V. Оцінювання учнів.

VІ.Домашнє завдання  Слайд 12.

1.Написати твір-мініатюру: «Чи живе в моїм серці  чайка?» (для всіх учнів)

1. Дослідити за текстом вплив  на образ Джонатана  філософії буддизму .

2. Знайти у тексті християнські мотиви. (2 і 3-завдання за вибором)

Література

1. Бах. Р.    Чайка Джонатан Лівінгстон / Р. Бах ; пер. з англ. Д. О. Радієнко. - Х. : Фоліо, 2007. - 126 с. 

2. ttps://ru.wikipedia.org/wiki/Чайка_по_имени_Джонатан_Ливингстон  

Презентація до уроку:

 

Категорія: Мої файли | Додав: Flora
Переглядів: 17138 | Завантажень: 356 | Рейтинг: 3.0/2
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Усі смайли
Код *:

Інтернет-семінар 

Тема:


Форма входу



Кошик

Пошук

Корисні кнопки






Copyright MyCorp © 2020 Зробити безкоштовний сайт з uCoz